woensdag 17 september 2014

Een schop onder de kont van de boekindustrie

De boekindustrie ligt op haar gat, zo las ik (ondertussen al een hele tijd geleden) in de krant. Mensen lezen niet meer, aldus een bekende Vlaamse schrijver, omdat mensen hun verhalen op Twitter en sociale media halen. Volgens de boekindustrie lezen mensen dan weer niet meer omdat er vergrijzing is, omdat mensen op SNS aan fastreading doen en omdat iedereen godganse dagen op hun tablet zit. Er scheelt dus vanalles volgens de industrie, behalve met de industrie zelf, want daar is niets mis mee. Persoonlijk denk ik daar ietsje anders over.

Om te beginnen: ja, ik kan mij dat wel voorstellen dat mensen minder tijd maken om literatuur te lezen, aangezien er zoveel anders valt te lezen. Een groot deel van de vrouwelijke bevolking maakte nochtans de laatste jaren heel graag tijd om Fifty Shades of bleh Grey te lezen, dus we kunnen blijkbaar wel tijd maken als we dat willen. Ik geloof dat mensen gewoon op de juiste manier moeten aangesproken worden om naar een boek te grijpen. Een prachtige cover is daar een (logisch) onderdeel van. Er zijn perioden geweest dat ik vond dat het met de Nederlandstalige boekcovers heel droevig gesteld was. Ik zag steeds weer dezelfde inspiratieloze dingen terugkomen, maar de laatste tijd zie ik ook af en toe heel originele, mooie of hippe covers opduiken.

Auteurs die online aanwezig zijn vind ik nog zoiets geweldig. Zoals Neil Gaiman die ooit samen met zijn Twitter volgers een verhaal op Twitter schreef. Zalig! Of zoals John Green, die vanalles en nog wat doet online en vooral op YouTube. Hoe leuk is het niet als hij zijn fans meeneemt op de set van The Fault in Your Stars boekverfilming? Ja dat vraagt een beetje extra werk en niet iedereen kan zomaar voor de camera gaan staan of Twitter beheersen, maar schrijvers zijn verhalenvertellers en het internet is de perfect plaats om af en toe een klein beetje extra verhaal te delen.

Ik zie ook af en toe book-trailers opduiken en ik vind ze geweldig! Deze trailer van Miss Peregrine's Home for Peculiar Children van Ransom Riggs bijvoorbeeld, of het geweldige filmpje bij Patrick Ness zijn boek A Monster Calls dat je hieronder kan vinden.. Zelfs het nieuwe non-fictie boek van Lisa Congdon heeft een book-trailer! Die trailers kunnen best simpel zijn, hoeven niet duur te zijn en kunnen, naast het feit dat ze mensen warm maken voor het boek, toch veel impact en word of mouth creëren.

Sinds ik mijn e-reader heb, lees ik enorm veel meer dan de jaren daarvoor. Daarvoor zijn verschillende redenen. Boeken zijn enorm toegankelijk wanneer je een e-reader hebt, of beter: Engelstalige boeken zijn enorm toegankelijk. Met mijn Kindle kan ik op de Nederlandstalige markt precies (nog) niet veel doen? Een e-reader is zo gemakkelijk om mee te nemen en ik heb altijd het gevoel dat ik op een e-reader veel sneller kan lezen dan in een gewoon old school papieren boek. Mijn Kindle kan trouwens ook maar één ding: tekst tonen op een aangename en leesbare manier. Helemaal anders dan de gemiddelde tablet en smartphone waar er om de 2,5 seconde allerlei meldingen binnenlopen. E-reader love!

Juist omdat ik zo een grote fan ben van mijn e-reader begrijp ik niet goed waarom het zo lang geduurd heeft vooraleer men in België op de e-reader markt gesprongen is. Ik heb mijn Kindle ondertussen een drietal jaar en ik was absoluut geen early adopter. Toch duurde het nog tot juni dit jaar vooraleer ik de voor het eerst e-readers bij Standaard Boekhandel zag liggen. Waarom moest dit zo verschrikkelijk lang duren? Ik snap dat overschakelen naar digitale versies geld kost, maar toch, als er nooit aan innovatie gedaan wordt in een bepaalde sector, kan er dan wel geklaagd worden dat mensen die sector oubollig vinden en links laten liggen?

Dat de Belgische boekenmarkt ook op bits & bytes gesprongen is, betekent niet dat er automatisch plots meer verkocht zal worden. Wanneer ik naar de prijzen van Belgische e-boeken kijken dan begrijp ik ook waarom. Kathleen maakte er in haar post over de boekenverkoop in België al een prachtige vergelijking van de absurditeit van de prijszetting van een digitale versus een fysieke versie van een boek. Ik ga mijzelf nooit kunnen overtuigen om €15 voor een pakketje digitale info te betalen, vooral niet indien ik voor een paar euro meer de fysieke versie kan kopen of erger, soms zijn de fysieke versies zelfs goedkoper (whut? O__O) (of nog erger, indien ik volledig gratis en nog veel gemakkelijker de illegale versie kan downloaden).

Omdat ik zoveel van mijn Kindle houd, kocht ik de laatste jaren steeds minder fysieke versies van boeken. Af en toe trok ik naar het Boekenfestijn, maar de laatste paar keer was ik zo teleurgesteld dat ik besloot om niet meer te gaan en enkel nog af en toe een koffietafelboek zou kopen. Ondertussen heb ik dat voornemen bijgesteld en wil ik vooral een mooie en persoonlijke bibliotheek aanleggen. Voor de perfecte cover wil ik gerust een paar euro extra betalen. Wat ik helemaal geweldig zou vinden (en met dat idee loop ik al rond sinds ik mijn Kindle voor het eerst vast had en ik snap niet (niet, echt niet) dat dit niet wordt gedaan) is dat ik in mijn papieren boeken een code zou vinden voor de legale download van dat boek. Zo kan ik liefdevol staren naar de prachtige covers in mijn kast, kan ik met mijn vingers over het papier gaan en daarna gewoon met mijn boek op mijn e-reader de hele stad rondlopen zonder dat mijn rug breekt.

Om eerlijk te zijn, ik heb niet echt een idee hoe het bet de Nederlandstalige BookTube & BookBloggers markt gesteld is. Mijn internet leven speelt zich voornamelijk in het Engels af. Maar, ik zou het wel geweldig vinden moest de Belgische boekindustrie (en bij uitbreiding de Nederlandstalige boekindustrie) meer gebruik gaan maken van bloggers en vloggers (haha, natuurlijk denk ik dat, wie wil er nu geen gratis boeken krijgen?). Ik zie ook zelden give-aways op Belgische blogs (enige uitzondering: naaiboeken) en ik ben nog nooit op een Nederlandstalige boek blog-tour gestoten. Ik ben nochtans erg aan blog-tours, omdat ze vaak iets extra weggeven over de auteur (vaak worden er interviews gepubliceerd met de auteurs op de verschillende blogs) en wordt er op zo een tour hier en daar een boek weggegeven. Zo een tour is een geweldig manier om je boek bekendheid te geven (en is volgens mij voor bloggers ook heel leuk om aan deel te nemen), zeker voor naai-, kook- en designboeken, maar volgens mij kunnen er ook creatieve dingen komen uit samenwerkingen tussen bloggers en fictie boeken, zolang de bloggers maar echt enthousiast zijn.

Wat heb ik zo nog al gezien in het buitenland dat in België ook wel een plaats zou kunnen vinden in de promotie van boeken? Let me tell ya! In Groot-Brittannië hebben ze een website waar je online boeken kan shoppen die je vervolgens lokaal bij de onafhankelijke boekhandel kan ophalen. De winst van de boeken wordt dan verdeeld over de verkoper en de boekhandel waar je het boek gaat ophalen. Lijkt mij een goede manier om onafhankelijke boekhandels een online bereik te geven zonder dat iedere winkel moet investeren in een eigen webwinkel.

Er is ook zoiets als Banned Books Week (Week van de verbannen boeken), waarbij de nadruk ligt op boeken die in het verleden gecensureerd werden en er is Independent Booksellers Week, wat een beetje zoals Recordshop Day is bij ons, maar dan voor onafhankelijke boekenwinkels. Een boekmagazine in Engeland organiseert momenteel ook "A Book a Day", een foto-uitdaging waarbij mensen dagelijks een boek fotograferen binnen een bepaald thema. Lijkt mij fun! Hot Key Books (een uitgeverij) houdt momenteel ook een Read a Long op Goodreads en, omdat niet alles uit het buitenland moet komen, zaterdag 20 September vindt in Gent Das Magazin Festival plaats, een literair festival, waarbij mensen naar een leesclub met een gekozen auteur kunnen gaan om over het nieuwste boek van die auteur te praten. Extra speciaal aan dit festival? Wanneer je je vroegtijdig inschreef, viel er 20 dagen voor het festival het boek van de schrijver wiens leesclub je wou bezoeken in je brievenbus!

Ik denk wel dat het duidelijk mag zijn (alleen al door de lengte van deze post): ik geloof in boeken. Er zijn duidelijk genoeg manieren om de boekindustrie een beetje leven in te blazen. Van veel dingen die ik opgesomd heb, hebben we in België nog niets gezien. Sommige moeten vanuit de uitgeverijen zelf komen, andere vanuit de boekhandels, vanuit de lezers of vanuit auteurs (zoals deze madam hier die eigenhandig het boeken lezen, het organiseren van boekenclubs en het schrijven van blogs in haar eentje promoot. Chapeau!), maar één ding is zeker: print is not dead, 't kan gewoon een beetje TLC gebruiken.

Lezen en kopen jullie nog veel boeken? Wat zouden jullie tof vinden ter promotie van een Belgisch boek? En zijn er ergens leuke initiatieven (binnen- of buitenland) die ik compleet gemist heb?

Image Sources: Pexels, Tumblr, David Sleight on Flickr & Unsplash

7 opmerkingen:

  1. Ik begin meer & meer overtuigd te geraken van het nut van een e-reader (zeker op vakantie, bijvoorbeeld), maar voorlopig koop ik nog altijd te veel boeken. Da's gewoon ook leuk, om boeken te kopen -- en handig, omdat je dan wel moet stoppen met kopen als je niet alles meer kan dragen ;-) Maar misschien komt het er ooit wel eens van.

    Leuke ideeën voor de rest, trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dat is waar dat je moet stoppen als je het niet meer kan dragen, persoonlijk heb ik dat nu wel nog niet meegemaakt :p Maar op vakantie is het hier toch ook een e-reader boven alles, hoewel in buitenlandse boekenwinkels neuzen ook altijd heel erg tof is!

      Verwijderen
  2. Wij kopen nog altijd veel boeken, maar vooral Engelstalige. Ik koop nog altijd échte boeken (vooral dan omdat ik nogal gehecht ben aan mijn boekenkast die ondertussen overvol is). Al twijfelt mijn vriend om een kindle te kopen, want hij leest écht vééééééél. Maar ik ben het eens met wat je zegt in je post... er zouden een aantal dingen mogen veranderen en vernieuwen, ik heb het gevoel dat we in België serieus achter lopen op dat vlak.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een Kindle is gewoon handig omdat het overal super makkelijk mee kan. Je moet ook op voorhand geen selectie maken, ge hebt gewoon heel uw bibliotheek op zak. Maar ik snap dat van die boekenkast wel, dat heeft gewoon iets. :)

      Verwijderen
  3. Wanneer ik tijd heb, zit ik met mijn neus in de boeken. Ik koop enkel "echte" boeken, want ben geen fan van e-readers. Heb de laatste tijd superveel Nederlandstalige boeken gekocht, maar lees ook graag Duitse en Engelse boeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeh, Duitse boeken! Ik zou wel graag in meer dan Engels en Nederlands kunnen lezen, maar 'k durf er niet zo goed aan beginnen...

      Verwijderen
  4. Ik koop heel graag boeken! Al zijn dat uit praktische overwegingen vooral kook-, naai- en andere doeboeken. Voor de echte leesboeken dient mijn bibkaart. Maar als ik dan toch een leesboek aanschaf kies ik waar het kan toch voor de Engelse versie. Ik zie mezelf geen 20 euro neertellen voor een Nederlandstalig boek wanneer de Engelse nog niet eens de helft van die prijs kost...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.