dinsdag 26 augustus 2014

Flea Market Haul

I have a love hate relationship with flea markets. At the start it always feels like the most promising treasure hunt, but after fifteen minutes I start to get overwhelmed by the huge amount of things piled upon things that people want to sell. Most of the time I want to quit quickly and just curl up and start whining about how I never find anything. But, when I went to the flea market in the Miljoenenkwartier on Saturday I was in luck! I found a couple of pretty awesome things I'd been looking for.

Ik heb een haat-liefde relatie met rommelmarkten. Het begint altijd goed, ik ben altijd enorm hoopvol over de geweldige dingen die ik ga vinden, maar na een kwartiertje raakt ik overweldigd door de gigantische stapels spullen die mensen uit hun huizen gesleurd hebben. Meestal wil ik dan zo snel mogelijk naar huis, om mij daar op een bolletje te rollen en te zagen over hoe ik nooit iets vind. Toen ik naar de rommelmarkt in het Gentse Miljoenenkwartier ging afgelopen zaterdag had ik echter wel geluk! Ik vond een paar leuke dingen waar ik al een tijdje naar op zoek was!

The first item I bought at the fleamarket was a brown apothecary bottle (€1). I do love a vintage glass container of every kind. I have my fair share of mason jars and other cute glass containers. An apothecary jar was something I didn't have yet and I thought this one might look good on my wunderkammer wall.

Ik was nog maar drie kramen ver of mijn oog viel op deze oude apothekersfles. Voor €1 kon ik hem niet laten staan! Ik heb dan ook een beetje een zwakke plek voor glazen flessen en potjes, maar ik had nog niets in dat typische bruine apothekersglas. Hij pas dan ook perfect bij de rest van mijn Wunderkammer muur.

I didn't bought the deer head I saw because it was too pricey (€55) of the awesome vintage advertising sign for some old Brussels brandy (€25), but I did buy this set of three cutting boards (€5). I 've almost bought wooden cutting boards a couple of times, but I never really did. I liked these old one, although I'm not sure how to clean and care for them.

Ik wandelde verder en liet een geweldig mooi hertenhoofd (€55) liggen, net als de originele reclame van een obscuur Brussels gin merk (€25). Ik kocht wel drie houten broodplanken (€5), iets waar ik ook al een tijdje naar op zoek was. Ze hebben een beetje TLC nodig, dus als iemand tips heeft om ze er een beetje frisser te laten uitzien, shoot!

Up next: the Petit Larousse (€2,5). It's an edition from 1924 and oh, how I love old encyclopedias! My grandfather used to own one of the editions of the Petit Larousse, but I'm not sure where it is now. I loved turning the pages and watching the illustrations as a child. I'm not sure what I want to do with it. Originally I wanted to buy an old encyclopedia so I could cut it up like this, but I don't think I will do this with this one. I might be able to use the old illustrations as a back catalogue for when I might need something for my illustration or graphic design assignments.

In het laatste kraam van de straat vond ik ook nog een Petit Larousse van 1924. Ooh, die cover en die prentjes! Mijn boempa had vroeger ook zo een Petit Larousse liggen in zijn woonkamer, maar ik weet helaas niet waar die naartoe gegaan is. Eigenlijk was ik op zoek naar zo een oude encyclopedie om dit met te doen, maar ik vrees dat ik het nooit over mijn hart ga krijgen om hem kapot te snijden. Volgens mij kan ik hem wel gebruiken als inspitariebron voor illustratie en graphic design werk.

And finally, my favourite piece I found this time! An antique Singer sewing machine! It wasn't super cheap (€22), but I really like these machines, they are so pretty. I walked past it, because it wasn't put on display really well. The left in the box they came in and I almost didn't notice it, when I suddenly saw the crest upon the box. I turned back and took a peek inside the box to discover this beauty. Ok, the paint (it's handpainted) isn't in mint condition, but this sewing machine might be a 100 years old is manufactured in 1894! The mechanism works perfectly, there even was fully wounded spool inside it. I've been marvelling about how the mechanism in this machine is almost exactly the same as in my modern sewing machine. Apart from adding a motor, not much has changed. I'm pretty sure this is my favourite flea market find ever! Have you guys ever found something awesom at a flea market?

Tot slot, mijn favoriete vondst! Ik was er al bijna voorbij gelopen toen het logo op de koffer mij plots opviel. Ik dacht "zou het?" en ja hoor, een prachtige antieke Singer naaimachine stond heel onopvallend in het gras. Ze was niet super goedkoop (€22), maar ik vind deze machines echt geweldig, dus ik kon ze niet laten staan. De handgeschilderde decoratie is wel niet in perfect staat, maar hey, deze machine werd in 1894 geproduceerd! Het mechanisme van de machine werkt wel nog steeds perfect en hoe langer ik ze bestudeerde hoe meer ik besefte dat er aan naaimachines, op de motor en het elektronische schermpje na, verdomd weinig veranderd is. Dit is absoluut mijn favoriete rommelmarkt vondst ooit! Wat is jullie favoriete vondst die jullie ooit gedaan hebben op een rommelmarkt?

10 opmerkingen:

  1. OH MY GOD, zo'n geweldige vondsten! Die machine, da's toch echt een koopje? Prachtstuk, amai, enigszins jaloers word ik hiervan! Geef ze een mooi plaatsje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Awel op 2dehands & Kapaza staan er zo nog machines voor ongeveer dezelfde prijs, dus vond ik dat ik niet echt een koop had gedaan. Niet dat dat per se moet, ik ben sowieso heeeel erg blij met mijn machine. :)

      Verwijderen
  2. Wauw!! Wat een heerlijke vondsten :) Jammer dat ik niet thuis was die dag, anders was ik ook gegaan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was nog nooit naar die rommelmarkt gegaan, dus ik wist niet goed wat te verwachten, maar volgend jaar zien ze mij daar weer. Oude woonwijken = goede rommelmarkten. :)

      Verwijderen
  3. Amai, zalige vondst zeg die naaimachine! Ik zou ook graag - later, ooit, als ik plaats genoeg heb voor wat decoratie-elementen ;-) - zo'n schoon oud machien hebben.. Mijn favoriete vondst is denk ik een oude camera (deze, om precies te zijn: http://bijgebrekaanbeter.blogspot.be/2012/04/voigtlander.html) 't Is gewoon zo'n eyecatcher en ik vind het hoesje zo vet! Mijn eerste rolletje is nog steeds niet vol geschoten trouwens... Oeps...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind dat je voor zo vondsten plaats moet maken. :D
      Die camera is ook heel mooi, ik heb daar helaas absoluut geen verstand van, maar ooit wil ik zo een heel ouderwetse camera vinden (zo van die torentjes-camera's met zo twee lenzen boven elkaar) want die zijn zo mooi!

      Verwijderen
  4. Prachtige naaimachine! €22 voor die beauty is echt wel een koopje, als je 't mij vraagt! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, 'k voel mij steeds beter over die €22, 'k dacht echt dat ik niet goed had afgeboden. :p

      Verwijderen
  5. Dat heb ik nu ook altijd! Maar dit keer heb je echt leuke dingen gekocht. En die naaimachine, wauw

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh prachtig die encyclopedie!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.